Volgers

maandag 19 augustus 2024

Pruimen likeur




 Deze lekkere likeur is niet koolhydraatarm, maar super makkelijk te maken en geweldig voor de kerst.

Mijn ouders maakten deze likeur altijd en ik herinner mij dat dit altijd zeer speciaal was.

Ik heb het recept van de week aan mijn moeder gevraagd, dus voor haar zijn alle credits 😁

De pruimenboom hing vol en de vruchten vielen al uit de boom, dus maar eens wat lekkers maken!

Je hebt wel wat geduld nodig, het moet namelijk 3 maand trekken, maar dan …… 😋


Ingrediënten:

1 pond blauwe pruimen

300 gram donkerbruine basterdsuiker 

750 milliliter jenever

Kruidnagels 


Was de pruimen goed.

Je hoeft ze dus niet te ontpitten of te ontvellen 😉

Duw in elke pruim een kruidnagel.

Doe de jenever in een pot samen met de bruine suiker en roer goed door.

Voeg dan de pruimen toe en sluit de pot.

Zet deze minstens 3 maand koel en donker weg.

Schud de pot zo nu en dan.


Je kunt deze likeur na 3 maanden filteren en in een schone mooie fles of karaf schenken.

De ‘dronken’ pruimen zijn op zich ook erg lekker, daar kun je eventueel nog een jam of saus mee maken.

Ook heel leuk om zo’n fles likeur cadeau te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten